Inhoud
1. Algemeen 2
2. Afspraken 3
3. Zorgplan 4
4. Persoonsgegevens en privacy 6
5. Uw verplichtingen 9
6. Betalingsvoorwaarden 9
7. Informatieverstrekking 10
8. Klachten en geschillen 12
9. Einde van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst 13
1. Algemeen
Deze leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomst tussen u en ons en zijn van kracht vanaf het moment dat u ons aanbod van de te leveren zorg heeft aanvaard. De voorwaarden kunnen slechts gewijzigd worden als een wijziging noodzakelijk is door wijzigen van wet- of regelgeving; of door ons, na verzwaard advies van de cliëntenraad en als de wijziging niet in uw nadeel is. Wij informeren u tijdig over een wijziging van dit document. Daarbij geven wij aan wanneer de wijziging in werking treedt. Een wijziging die rechtstreeks voortvloeit uit een wijziging van wet- of regelgeving, treedt in werking op het moment waarop de wijziging van wet- of regelgeving in werking treedt. Van zo’n wijziging kunnen wij u ook achteraf informeren.
2. Afspraken
Wat regelen wij in de zorg- en dienstverleningsovereenkomst?
In de zorg- en dienstverleningsovereenkomst staan de met u overeengekomen afspraken en voorwaarden die gelden voor onze zorg- en dienstverlening aan u.
Wanneer zijn de zorg- en dienstverleningsovereenkomst en de aangevinkte diensten van toepassing?
Vanaf de ingangsdatum van de met u gesloten zorg- en dienstverleningsovereenkomst.
Kunnen wij afwijken van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst en de aangevinkte diensten?
Wij wijken niet af van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst en ook niet van de aangevinkte diensten, tenzij wij dat schriftelijk met u overeenkomen.
Mogen wij deze zorg- en dienstverleningsovereenkomst en de aangevinkte diensten wijzigen?
Ja, dat mag in twee situaties: als de wijziging in uw voordeel is of als de wijziging noodzakelijk is door wijzigingen in wet- of regelgeving.
Daarbij geldt het volgende:
● Een wijziging treedt pas in werking 30 dagen na de dag waarop wij u hebben laten weten mdat er een wijziging komt. Dit is anders als in de bekendmaking een latere datum van inwerkingtreding is vermeld, want dan geldt die latere datum;
● Een wijziging die rechtstreeks voortvloeit uit een wijziging in wet- of regelgeving treedt in werking op het moment waarop de wet- of regelgeving wijzigt. Dit is anders als wij u bij de mededeling een latere datum van inwerkingtreding doorgeven, want dan geldt die latere datum.
Wat kunt u doen als u het niet eens bent met een wijziging?
→ Een wijziging wordt alvorens deze in werking treedt met u besproken. Bij een wijziging spannen wij ons in met u overeenstemming te bereiken. Indien u het toch niet eens bent met een wijziging dan mag u binnen 14 dagen na onze mededeling over de wijziging middels een e-mail of brief de zorg- en dienstverleningsovereenkomst opzeggen. De zorg- en dienstverleningsovereenkomst stopt dan op de dag dat deze wijziging(en) in werking treedt (treden);
→ Wij mogen dan op onze beurt uiterlijk 10 dagen na de tijdige ontvangst van uw e-mail of brief waarin u opzegt, schriftelijk aan u laten weten dat wij bereid zijn de zorg- en dienstverleningsovereenkomst ongewijzigd voort te zetten. In dat geval zal de wijziging niet op u van toepassing zijn en wordt de zorg- en dienstverleningsovereenkomst op basis van de ongewijzigde voorwaarden voortgezet. Als wij van voornoemd recht geen gebruik maken, stopt de zorg- en dienstverleningsovereenkomst in dat geval op de dag dat de wijziging(en) min werking treedt (treden).
3. Zorgplan
Wat is een zorgplan en hoe komt het tot stand?
Het zorgplan is een document dat helemaal op u is toegeschreven. Bij de start van onze zorgverlening wordt door de indicerend verpleegkundige door middel van een zorgplanbespreking uw zorg geïnventariseerd en het zorgplan samen met u opgesteld. In het zorgplan wordt uw gezondheidssituatie beschreven en alle afspraken die u met ons maakt over de uitvoering van de zorg vastgelegd. Die zorg moet passen bij uw eigen situatie rekening houdend met uw behoeften, wensen en mogelijkheden. Ook worden er doelen en uitkomsten voor de komende periode vastgelegd. Het zorgplan wordt regelmatig geëvalueerd en geactualiseerd.
Gelden er meer eisen aan het zorgplan?
Ja, in het zorgplan wordt het volgende opgenomen:
→ Ondersteuningsvragen, zorgvragen en verpleegkundige diagnoses;
→ Gedelegeerde werkzaamheden en opdrachten van andere disciplines;
→ Interventies en andere behandelingen (aard, omvang, plaats en duur);
→ Beoogde resultaten/doelen;
→ De termijn waarbinnen een resultaat/doel behaald moet zijn;
→ Hoe nagegaan wordt of het resultaat/doel is behaald;
→ Wie (naam en functie) (de onderdelen) van het zorgplan uitvoert;
→ Of er sprake is van mantelzorg/vrijwilligers en welke afspraken zijn gemaakt met de mantelzorger(s); evenals de eventuele hulp die die mantelzorger/vrijwilliger aanvullend op de door ons verleende zorg kan en wil bieden;
→ (indien van toepassing) Hoe nazorg en overdracht zorg wordt geregeld waaruit tenminste moet blijken op welke termijn deze afspraken gemaakt worden en welke afspraken er met u worden gemaakt, zeker bij ontslag uit zorg en in het bijzonder als u geen of maar gedeeltelijk eigen regie kan voeren;
→ (indien van toepassing) Wie bij overdracht de nazorg regelt.
Wat gebeurt er tijdens de zorgplanbespreking?
Tijdens de zorgplanbespreking evalueren en actualiseren wij met u het zorgplan en bespreken wij hoe de zorgverlening verloopt en/of er aanpassingen nodig zijn. Wij bespreken met u dan bovendien:
→ De wijze hoe u graag wilt leven en welke ondersteuning u daarbij van ons zou willen ontvangen;
→ Uw gezondheidstoestand, de prognose en de daarmee samenhangende risico’s voor uw gezondheid en welzijn;
→ De doelen van de zorgverlening voor een bepaalde periode en hoe wij die met u zullen proberen te bereiken;
→ De medische behandelingen, als die nodig zijn;
→ De zorgverleners die voor de verschillende onderdelen van de zorgverlening verantwoordelijk zijn, de wijze waarop afstemming tussen die zorgverleners plaatsvindt en wie uw aanspreekpunt is;
→ Welke familieleden of anderen bij de zorgverlening worden betrokken of van ons informatie krijgen over de zorgverlening en hoe wij dat zullen doen;
→ Waarom en hoe vaak het zorgplan met u zal worden geëvalueerd en geactualiseerd.
U kunt bij de zorgplanbespreking een onafhankelijke cliëntondersteuner meenemen. Het zorgkantoor kan dit voor u regelen. Vóór de eerste zorgplanbespreking wijzen wij u op deze mogelijkheid.
Hoe vaak wordt het zorgplan aangepast?
Binnen uiterlijk 5 dagen na het intakegesprek wordt het zorgplan opgesteld en gereed gemaakt. De ingangsdatum van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst wordt gelijk getrokken met de ingangsdatum van het zorgplan.
Vervolgens wordt het zorgplan minimaal één keer per 6 maanden, indien er wijzigingen zijn in uw gezondheidstoestand of zorgvraag vaker, geëvalueerd. Indien de veranderingen in uw zorgvraag meer dan 10%, qua zorguren, afwijkt van de reeds gestelde indicatie zal het zorgplan worden bijgesteld.
Na 6 maanden volgt een herindicatiestelling waarbij de indicatie opnieuw wordt gesteld/ verlengt. Hierbij zal ook het zorgplan worden aangepast. De wijzigingen, indien van toepassing, zullen met u worden doorgenomen waarna het zorgplan opnieuw dient te worden ondertekend door zowel de indicerend verpleegkundige als door u. Zonder een geldige indicatie en een ondertekend zorgplan kan Leef Coaching geen zorg verlenen.
Moet u het eens zijn met ons over het zorgplan?
Wij proberen overeenstemming met u te bereiken over het zorgplan. Als dat toch niet lukt of als u geen toestemming geeft voor (delen van) onze zorgverlening, dan wordt dat in het zorgplan vermeld. Die onderdelen worden niet uitgevoerd, tenzij dat noodzakelijk is om ernstig nadeel voor u of anderen af te wenden.
Wat als u niet kunt of wilt overleggen over het zorgplan?
Als u geen overleg met ons wilt of kunt hebben over de zorgverlening, dan wordt dat in het zorgplan vermeld. Wij stellen dan een zorgplan op waarin wij zoveel mogelijk rekening houden met wat wij denken wat u wilt en kunt gezien uw mogelijkheden en beperkingen. Dit doen wij ook tijdens de evaluatie van de zorgverlening. Een vertegenwoordiger/ mantelzorger mag het zorgplan ook namens u ondertekenen.
Wat als wij of u de afspraken in het zorgplan niet kunnen nakomen?
Als wij de zorgverlening niet kunnen uitvoeren omdat de zorgvraag verandert en wanneer wij de zorgverlening niet volgens het zorgplan kunnen uitvoeren, laten wij u dat zo snel mogelijk weten en gaan wij met u hierover in gesprek. Wij wijzen u dan op de mogelijkheid hierover een klacht in te dienen en zullen ons best doen de zorgverlening alsnog volgens het zorgplan uit te voeren. Slagen wij daar niet in, dan kunt u de overeenkomst opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.
Wat als u de gemaakte afspraken niet kunt nakomen i.v.m afwezigheid of andere afspraken?
Als het voor u niet mogelijk is om de zorgverlening te ontvangen dan dient u de zorg minimaal 48 uur voor aanvang van de zorgverlener bij ons af te melden. Bij niet tijdige afmelding kunnen wij de geplande tijd bij u in rekening brengen. Uiteraard geldt dit niet als er sprake is van overmacht bijvoorbeeld bij een acute ziekenhuisopname of overlijden.
Vakanties dienen door u of uw vertegenwoordiger minstens één maand voor vertrek aan ons vermeld te worden.
4. Persoonsgegevens en privacy
Is er een zorgdossier?
Ja. Wij zijn wettelijk verplicht om een zorgdossier bij te houden waarin wij gegevens over u bewaren die van belang zijn voor de zorgverlening. Het zorgplan maakt dan ook deel uit van het zorgdossier. Het zorgdossier laten we, gedurende de periode waarin u zorg krijgt, bij u achter zodat de zorgverleners ermee kunnen werken. Het zorgdossier is ons eigendom. U heeft te allen tijde inzagerecht in uw zorgdossier.
Welke regels gelden er voor het bijhouden en bewaren van een zorgdossier?
Wij houden ons bij het bijhouden en bewaren van het zorgdossier aan de geldende wet- en regelgeving. Dat betekent het volgende:
→ Als het gaat om gegevens in verband met geneeskundige behandeling geldt een bewaartermijn van vijftien jaar vanaf het moment dat de zorg is beëindigd, of zoveel langer als redelijkerwijs nodig is;
→ Voor het behandelingsplan en opname en ontslaggegevens bij een opname via de Wet
Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet BOPZ) geldt een bewaartermijn van vijf jaar na beëindiging van de zorg, of zoveel langer als redelijkerwijs nodig;
→ Wij mogen zonder toestemming persoonsgegevens verwerken over intern gemelde incidenten als dat noodzakelijk is voor de bewaking, beheersing en verbetering van de kwaliteit;
→ Wij nemen de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de AVG in acht en handelen conform wet- en regelgeving. .
Waarvoor mogen wij uw gegevens gebruiken?
Door ondertekening van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst geeft u ons toestemming uw gegevens te gebruiken bij de zorgverlening. Deze toestemming is niet van toepassing op het gebruik van foto’s waarop of video’s waarin u voorkomt (bijvoorbeeld voor onze brochures of website). Daarvoor zullen wij altijd afzonderlijk toestemming aan u vragen. Wij gebruiken uw gegevens uitsluitend voor zover dat nodig is, zoals voor:
→ Kwaliteitsbewaking en kwaliteitsbevordering;
→ Het bijhouden van het dossier voor de goede zorgverlening;
→ De financiële afwikkeling en controle;
→ Intercollegiale toetsing;
→ Intervisie, supervisie en opleiding of onderwijs;
→ Calamiteitenonderzoek- en incidentenonderzoek.
Kunt u een verzoek doen tot het wijzigen of vernietigen van uw gegevens?
Ja, dat kan. U kunt schriftelijk een vernietigingsverzoek indienen, waarna wij uw gegevens in principe binnen drie maanden zullen vernietigen. Wij vernietigen uw gegevens niet als het bewaren van die gegevens van belang is voor iemand anders dan u zelf. Wij vernietigen gegevens ook niet als dat niet mag op grond van de wet.
Mag u uw zorgdossier inzien?
Ja, u kunt vragen om uw zorgdossier in te zien. U heeft te allen tijde inzagerecht in uw zorgdossier. Wanneer u een verzoek voor inzage bij ons neerlegt, zult u uiterlijk binnen 3 werkdagen inzage krijgen in uw zorgdossier. U mag ook om een kopie vragen van uw zorgdossier. Wij zullen deze bij een dergelijk verzoek binnen uiterlijk 7 werkdagen bij u aanleveren. Wij kunnen daarvoor een vergoeding vragen in verband met onder andere een grote printopdracht.
Laten wij uw zorgdossier door anderen inzien?
Nee, dat doen wij niet. Zonder uw schriftelijke toestemming mogen wij aan anderen geen inzage of gegevens uit het zorgdossier geven, tenzij dat wettelijk verplicht is, bijvoorbeeld wanneer de Inspectie voor de Gezondheidszorg om inzage vraagt.
Anderen zijn niet:
→ Degenen die rechtstreeks zijn betrokken bij de uitvoering van de zorgverlening als dat noodzakelijk is voor de door hen te verrichten werkzaamheden;
→ Uw curator/mentor of schriftelijk gemachtigde als dat noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn/haar taken.
Wat gebeurt er met het zorgdossier na het einde van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst?
Ook na beëindiging van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst bewaren wij het zorgdossier en overige (administratieve) gegevens zo lang als dat wettelijk gezien verplicht is of zoveel langer als redelijkerwijs nodig is en krijgt u een kopie als u dat wilt binnen het in deze overeenkomst vastgelegde termijn.
Mogen nabestaanden het zorgdossier inzien?
Als u overlijdt, geven wij uw nabestaanden op hun verzoek alleen inzage in het zorgdossier als u vóór uw overlijden daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven of toestemming volgens ons mag worden verondersteld volgens de daarvoor geldende richtlijnen van de KNMG.
Doen wij mee aan wetenschappelijk onderzoek en onderwijs?
Ja. Als wij u willen betrekken bij wetenschappelijk onderzoek en/of onderwijs, dan informeren wij u over het doel van het wetenschappelijk onderzoek en onderwijs en over de risico’s van medewerking daaraan. Pas als u daarvoor toestemming heeft gegeven, mogen wij u bij wetenschappelijk onderzoek en onderwijs betrekken dan wel uw gegevens gebruiken of ter beschikking stellen. Wij mogen en kunnen zonder uw toestemming, ook volledig anonieme en niet meer tot u te herleiden gegevens gebruiken of verstrekken.
Wie kunnen bij een medische handeling aanwezig zijn?
Als wij een medische handeling uitvoeren waarvan redelijkerwijs kan worden verwacht dat die door u als inbreuk op uw privacy kan worden ervaren, dan zorgen wij ervoor dat dat met uw toestemming gebeurt of dat dat buiten het zicht en gehoor van anderen gebeurt. Anderen zijn niet:
→ De feitelijk zorgverlener of degenen van wie de medewerking bij de uitvoering van de handeling ook noodzakelijk is;
→ Uw curator/mentor of schriftelijk gemachtigde, tenzij de aanwezigheid van de vertegenwoordiger, volgens de zorgverlener, niet past bij goede zorgverlening. Wanneer wij van plan zijn om bij een dergelijke handeling of een gesprek een zorgverlener in opleiding of stagiaire aanwezig te laten zijn, dan zullen wij u daarvoor voorafgaand toestemming vragen.
Nemen wij sleutels van u aan als het moeilijk of onmogelijk wordt om de voordeur te openen?
Nee, wij dragen geen verantwoordelijkheid voor het beheren van uw sleutels. Als u zelf de deur niet kunt openen adviseren wij u gebruikt te maken van een sleutelkastje. Als u gebruikmaakt van een sleutelkast, dan gelden de volgende afspraken:
– U schaft zelf een sleutelkast aan en bent eigenaar van de sleutelkast. U zorgt dat de sleutelkast in goede staat en veilig is. U beheert de code van de sleutelkast zelf en past de code ook zelf aan als dat nodig is. U informeert ons direct als u de code verandert of als u de code kwijt bent of de code niet meer werkt. Ook informeert u ons als u een nieuwe sleutelkast heeft gekocht of in gebruik heeft genomen.
– De sleutelcode is, behalve bij u, alleen bekend bij onze medewerkers die u zorg bieden. Wij geven deze gegevens niet door aan anderen.
– Wij zijn niet aansprakelijk voor verlies of diefstal van de sleutelcode of sleutel(s). Ook zijn wij niet aansprakelijk voor eventuele diefstal van spullen uit uw huis door anderen. U bent hier zelf voor aansprakelijk.
5. Uw verplichtingen
Wat moet u doen?
U werkt mee om ons in staat te stellen de zorg- en dienstverlening te leveren: → zoals overeengekomen in het zorgplan en zoals nodig in het kader van de veiligheid;
→ Conform regelgeving over arbeidsomstandigheden, zoals veiligheid, gezondheid en hygiëne.
Wat mag u niet doen?
U onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor onze instelling, de gezondheid of het welzijn van andere cliënten, onze medewerkers en vrijwilligers. U mag bijvoorbeeld zonder toestemming geen film- of geluidsopnamen maken van andere cliënten, medewerkers en vrijwilligers.
6. Betalingsvoorwaarden
Moet u betalen voor de zorg- en dienstverlening?
– Wanneer de zorg- en dienstverlening onder de Zorgverzekeringswet of de Wet langdurige zorg valt. Leef Coaching is momenteel een ongecontracteerde zorgaanbieder. Door de ongecontracteerde werkwijze betalen de zorgverzekeraars en de zorgkantoren ons niet rechtstreeks uit voor de zorg- en dienstverlening die we hebben geleverd aan u. Uw zorgverzekeraar / zorgkantoor zal de vergoeding aan u overmaken waarna u zelf tijdig, conform de facturen die wij u maandelijks zullen sturen, ons zal moeten uitbetalen. Mocht Leef Coaching in de toekomst een gecontracteerde aanbieder worden zal de betaling van de zorgverlening rechtstreeks door de zorgverzekeraar of het zorgkantoor aan ons worden betaald. Daarnaast kan het zijn dat als de zorg vergoed wordt op grond van een wet, u wel een wettelijk verplichte eigen bijdrage moet betalen. Informatie over de eigen bijdrage kunt u opvragen bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Uw verzekeraar kan u informeren over het eigen risico. Leef Coaching is verplicht een tijdregistratie bij te houden van de zorgverlening aan u. De tijdregistratie wordt door CAK gebruikt als basis om de eigen bijdrage van u te berekenen en vervolgens bij u in rekening te brengen. Wij ronden de verleende zorg of hulp altijd op 5 minuten naar boven af. In het zorgdossier worden de uren genoteerd zodat u deze kan gebruiken bij het controleren van de factuur van het CAK.
– Wanneer de zorg- en dienstverlening niet onder de Zorgverzekeringswet of de Wet langdurige zorg valt.
Indien de zorg- en dienstverlening niet onder de Zorgverzekeringswet of de Wet langdurige zorg valt kunt u de zorg vanuit ons ook particulier inkopen. Voor meer informatie over particuliere zorg en de kosten die hieraan zijn verbonden kunt u contact opnemen met ons via de in de zorgovereenkomst op genomen contactgegevens.
Hoeveel moet u betalen?
Als u moet betalen voor de zorg- en dienstverlening, informeren wij u voor de aanvang van die zorgen dienstverlening over onze prijzen. Wij kunnen elk jaar de prijzen van de zorg- en dienstverlening aanpassen aan in ieder geval de loon- en kostenontwikkelingen (“indexeren”) en wettelijke tarieven.
Wij zullen u in een dergelijke situatie tijdig informeren over de wijzigingen die zullen worden doorgevoerd.
Op welk moment moet u betalen?
Wij sturen u voor de zorgverlening waarvoor u zelf moet betalen een duidelijke en gespecificeerde factuur die u binnen 14 dagen moet betalen.
Wat gebeurt er als u niet betaalt?
Na het verstrijken van de termijn van 30 dagen sturen wij u een betalingsherinnering en krijgt u van ons de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van de herinnering alsnog te betalen. Als daarna nog niet is betaald, mogen wij rente berekenen en buitengerechtelijke incassokosten bij u in rekening brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente. De incassokosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Mocht u na deze inspanningen nog niet hebben betaald behoud Leef Coaching het recht de zorgverlening te beëindigen en de incasso over te dragen aan een incassobureau.
7. Informatieverstrekking
Welke informatie krijgt u?
Wij informeren u of uw vertegenwoordiger in ieder geval tijdens de zorgplanbespreking over alle onderwerpen die hiervoor zijn opgesomd (zie 3. Zorgplan: Wat gebeurt er tijdens de zorgplanbespreking?).
Wij zullen ons best doen om er voor te zorgen dat u voldoende geïnformeerd blijft over alles wat voor u van belang is voor de uitvoering van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst.
Verder geven wij op onze website of in folders informatie over:
→ Algemene zaken die bij ons spelen en die voor de zorg- en dienstverlening belangrijk zijn;
→ Welke zorg- en dienstverlening wij bieden;
→ Hoe u een nieuwe indicatie/verwijzing/machtiging kan krijgen en of wij daarbij kunnen helpen;
→ De mogelijkheid tot het opstellen van een schriftelijke wilsverklaring waarin u uit hoe u wilt dat er wordt gehandeld als u in een situatie komt waarin u niet meer voor u zelf kunt beslissen;
→ Onze bereikbaarheid bij noodsituaties;
→ Onze klachtenregeling;
→ Onze cliëntenraad;
→ Ons privacyreglement.
Informeren wij u over incidenten?
Als er een incident in de zorgverlening is geweest waar u merkbare gevolgen van heeft of kunt hebben, informeren wij u onmiddellijk over de aard en toedracht van dat incident, de mogelijke begeleiding bij het opvangen van de gevolgen en welke mogelijkheden van behandeling er zijn. Ook registreren wij (bijna) incidenten voor ter bevordering van de kwaliteit binnen de organisatie.
Hoe geven wij informatie?
Elke keer als wij u informatie geven, proberen wij dit te doen op een voor u geschikt niveau en gaan wij na of u de informatie heeft ontvangen en heeft begrepen.
Welke informatie krijgen wij van u?
→ Bij het aangaan van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst geeft u ons de naam en bereikbaarheidsgegevens van een contactpersoon en van de persoon die door u schriftelijk is gemachtigd in uw plaats te treden als u niet meer in staat kunt worden geacht tot een redelijke waardering van uw belangen;
→ U moet zich bij het ondertekenen van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst legitimeren en gedurende de looptijd daarvan als wij daarom verzoeken een wettelijk erkend en geldig legitimatiebewijs laten zien;
→ U geeft ons naar beste weten alle informatie die van belang kan zijn voor de zorg- en dienstverlening, waaronder begrepen informatie over een eventuele wilsverklaring;
→ Ook als u zorg ontvangt van een andere zorgaanbieder, informeert u ons daarover;
→ Als u schade constateert die mogelijk door ons is veroorzaakt, meldt u dat zo snel mogelijk.
8. Klachten en geschillen
Klachten
Wat kunt u doen met een klacht over ons?
Wij hebben een klachtenregeling voor cliënten die te vinden is op onze website of in een folder. Daarin staat ook wie de klachtenfunctionaris is. Als u dat wilt kunt u deze regeling ook op papier krijgen.
Wat als uw klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld?
Als een klacht niet naar uw tevredenheid is afgehandeld, kunt u een geschil aanhangig maken; zie hierna.
Geschillen
Welke procedure geldt er bij een geschil?
Als er een geschil is tussen u en ons over de inhoud van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst of de totstandkoming of uitvoering daarvan, kunt u vanaf 1 januari 2017 een geschil aanhangig maken bij de Geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg volgens het reglement van de
Geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg, te vinden op:
https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/verpleging-verzorging-en-thuiszorg/
Hoe kunt u een geschil aanhangig maken?
U kunt uw klacht schriftelijk indienen door gebruik te maken van het vragenformulier van de Geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg die u op www.degeschillencommissie.nl/consumenten kunt invullen en opsturen naar:
de Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag. U dient het klachtengeld van € 52,50 te voldoen. Meer informatie staat op: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/verpleging-verzorging-en-thuiszorg/
Geldt er een termijn voor het aanhangig maken van een geschil?
U moet binnen 12 maanden na de datum waarop u de klacht bij de zorgaanbieder heeft ingediend, het geschil indienen bij de Geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg.
Gelden er voorwaarden voor het aanhangig maken van een geschil?
Ja, u moet uw klacht eerst bij ons hebben ingediend. Is de klacht niet naar tevredenheid opgelost of de klacht niet binnen de termijnen behandeld, dan kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie.
Moet u een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie?
Nee, u kunt ook naar de rechter gaan. Als het geschil gaat over handelen of nalaten van een BIG-geregistreerde zorgverlener kunt u ook naar de tuchtrechter gaan. Als u echter voor de Geschillencommissie kiest, zijn wij aan die keuze gebonden.
Kunnen wij een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie?
Ook wij kunnen een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie. Daarvoor hebben wij wel uw toestemming nodig.
Kunnen geschillen over alle onderwerpen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie?
Nee, geschillen over aansprakelijkheid voor schade die een financieel belang van EUR 25.000 te boven gaan, worden niet behandeld door de Geschillencommissie.
9. Einde van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst
Wanneer eindigt de zorg- en dienstverleningsovereenkomst?
De zorg- en dienstverleningsovereenkomst eindigt:
→ Als u en wij dat allebei willen;
→ Op het moment dat u buiten ons werkgebied gaat wonen;
→ Bij uw overlijden;
→ Als deze door u of door ons onder de hieronder omschreven voorwaarden wordt opgezegd.
Kunt u de zorg- en dienstverleningsovereenkomst opzeggen?
U kunt de zorg- en dienstverleningsovereenkomst op elk moment opzeggen. U moet daarbij een opzegtermijn van een maand in acht nemen. U moet de opzegging schriftelijk; per e-mail sturen naar leefcoaching@outlook.com of brief sturen naar:
Leef Coaching
Herman Bodestraat 8, 7572 ZG Oldenzaal
Kan Leef Coaching de zorg- en dienstverleningsovereenkomst opzeggen?
Leef Coaching kan de zorg- en dienstverleningsovereenkomst per brief en met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maand opzeggen als:
→ Wij de zorg die u nodig heeft niet (meer) kunnen of mogen verlenen, bijvoorbeeld bij een zodanige verandering in zorgvraag dat wij geen goede zorg meer kunnen bieden of na een nieuw(e) indicatiebesluit/(-stelling);
→ Het indicatiebesluit/-stelling, de machtiging of de verwijzing van uw behandelend specialist niet meer geldig is;
→ De zorg niet langer nodig is. Dan kan eerder worden beëindigd dan de indicatie/machtiging/verwijzing aangeeft. Als u denkt dat zorg nog steeds nodig is, mag u voor eigen rekening een second opinion vragen en moet u dat doen binnen de hierboven genoemde opzegtermijn;
→ U de verplichtingen uit de zorg- en dienstverleningsovereenkomst niet nakomt of zich zodanig gedraagt dat het voor ons niet (meer) mogelijk is om goede zorg- en dienstverlening te verlenen;
→ Het zorgkantoor of de zorgverzekeraar ons niet meer betaalt voor de zorg- en dienstverlening aan u en u zelf ook niet bereid bent voor de zorg- en dienstverlening te betalen;
→ U niet voldoet aan de betalingsvoorwaarden binnen het hiervoor gestelde termijn en na de wettelijk bepaalde herinneringen;
→ Er andere gewichtige redenen zijn voor de opzegging die wij met u hebben besproken.
Wat gebeurt er bij het einde van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst?
→ Als wij de zorg- en dienstverleningsovereenkomst hebben opgezegd om één (of meer) van de redenen als hiervoor vermeld, zullen wij ons best doen om u te helpen bij het zoeken naar een passend alternatief en u wijzen op de mogelijkheid een klacht in te dienen.
→ U kunt op eigen verzoek een kopie van uw dossier meekrijgen.
→ Alleen met uw toestemming geven wij informatie over u aan een zorgaanbieder die de zorg overneemt.
→ Als er naar ons oordeel aanleiding toe is of als wij daartoe verplicht zijn, zullen wij het zorgkantoor of de zorgverzekeraar en de Inspectie voor de Gezondheidszorg informeren over het einde van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst en de reden(en) daarvan.